Neuroleptiskt inducerad Movement Disorder

Neuroleptikainducerat rörelsestörningar orsakas av läkemedel som blockerar åtgärder av kemiska dopamin, en signalsubstans i hjärnan som är viktigt för samordning. Dessa neuroleptika är antipsykotiska läkemedel i första hand används för att behandla schizofreni, bipolär sjukdom och andra svåra psykiska sjukdomar. Rörelsestörningar kan vara en allvarlig biverkning av dessa läkemedel och ibland är permanenta.

Typer

Neuroleptika inkluderar typiska antipsykotiska läkemedel, såsom klorpromazin (Thorazine) och haloperidol (Haldol), liksom de nyare atypiska antipsykotiska läkemedel, såsom risperidon (Risperdal) och quetiapin (Seroquel). Några andra neuroleptika inkluderar antihistaminet prometazin och antidepressiva amoxapin.

Typiska antipsykotika är mer benägna att orsaka rörelsestörningar. De störningar som förekommer i de första månaderna är vanligtvis reversibla om läkemedlet sätts ut eller dosen reduceras. Patienten kan inte ha denna reaktion på ett annat läkemedel.

Dystoni

Den typ av neuroleptika-inducerad rörelsestörning som visas snabbast är dystoni, oftast visar tecken inom den första behandlingsveckan. Dystoni orsakar ofrivilliga muskelsammandragningar, muskelspasmer och onormala kroppsställningar, och oftast drabbar ansiktet och halsen. Patienten kan ha svårt att tala, svälja eller andas. Dystoni är mer sannolikt med högre doser av läkemedlet.

Parkinsonism

Neuroleptikainducerat parkinsonism uppträder vanligtvis under de första tre månaderna av behandlingen. Denna sjukdom orsakar onormalt-långsamma rörelser, bland annat en hasande promenad, tillsammans med svårigheter att initiera rörelser. Patienten kommer sannolikt också att få darrningar och muskelstelhet. En annan neuroleptikainducerat rörelsestörning som kan visas under denna tidsram är akatisi, som kännetecknas av okontrollerbara rastlöshet.

Tardiv dyskinesi

Neuroleptiskt inducerad tardiv dyskinesi är ett mer allvarligt tillstånd, eftersom det ofta är permanent. Denna sjukdom vanligtvis inte visas för många månader eller år efter det att personen har tagit en viss antipsykotiska läkemedel. Han upplever upprepade ofrivilliga rörelser, oftast i ansiktet, till exempel tugga, läpp smällde, mun veck och blinkar.

Det kan också finnas ofrivilliga rörelser i armar, ben och bål. En del av dessa rörelser kan vara extrema och till synes bisarra.

Malignt neuroleptikasyndrom

Malignt neuroleptikasyndrom kan uppträda när som helst under användning av antipsykotiska läkemedel, och kan vara livshotande. Villkoret orsakar feber, som kan nå farliga nivåer, tillsammans med förhöjt blodtryck och snabb puls. Patienten upplever oftast svår muskelstelhet och kan förlora medvetandet. Allvarliga fall utvecklas till koma och även död.